En hverdag med færre afbrydelser er en gevinst for alle. Noget af det, der stresser medarbejdere allermest i hverdagen, er nemlig afbrydelser. Det tager 20-30 minutter for hjernen at komme tilbage til samme koncentrations niveau, hvis man bliver afbrudt, når man sidder koncentreret med en opgave.
Som leder har du ansvaret for, at dine medarbejdere har de optimale rammer for performance og trivsel. Her er nogle overvejelser, du kan gør dig, inden du går i gang med at forbedre kulturen for afbrydelser i din afdeling.
Kortlæg omfanget af afbrydelser blandt dine medarbejdere
Du kan med fordel kortlægge problemet med afbrydelser ved at spørge ind til emnet, evt. på MUS-samtalen. Viser der sig at være plads til forbedringer, så tag det alvorligt og få italesat, at du også har stor interesse i færre afbrydelser:
- Løs opgaven i fællesskab. Start med en brainstorming på mulige metoder (fx brug af høretelefoner, gåtur-møder, adfærdsændringer)
- Vær opmærksom på, at du og dine kolleger har forskellige behov. Husk at der ikke er kolleger der er mere eller mindre sarte.
- Udvælg de metoder, du mener vil være effektive for dig. Udvis tillid til at dine medarbejdere ved, hvad der er godt for dem.
- Italesæt de metoder, I hver især anvender. Der må ikke blive tvivl om ledelsens opbakning og gensidige forståelse af, at øget koncentration gennem en gåtur, hovedtelefoner eller hjemmearbejdsdag bidrager positivt til effektiviteten og bundlinjen.
- Evaluer jeres indsats månedligt og vær åben for at afprøve nye metoder
Det at skabe en hverdag med færre afbrydelser er en løbende proces. Grib udfordringen, det betaler sig.
Skriv eller ring til mig på info@steuch-co.dk eller tlf. 70205063, hvis du har spørgsmål til øvelsen.
Rigtig god fornøjelse!
Skriv et svar