Når du afstemmer dine forventninger til dig selv og dine medarbejdere, forbedres virksomhedskulturen, jeres performance øges og i minimerer risikoen for stress.
Det giver nemlig ro i sindet, fokus på arbejdsopgaverne, minimere fejl, færre sygedage og bedre resultater på bundlinjen, når I ved hvad I forventer af jer selv og hinanden.
En hyppig årsag til mistrivsel på arbejdspladsen, handler nemlig om forventninger der ikke er afstemt.
Tænk lige tilbage; Har du oplevet at være i et job, hvor du ikke var sikker på hvilke forventninger din chef havde til dig?
Uanset om du er leder eller medarbejder, øger det usikkerheden, frustrationerne og stressen med uklare forventninger.
Det gælder både de forventninger du har til dig selv som fx ”jeg vil gerne skabe bedre resultater”, eller ”gør jeg det godt nok ”. Men det gælder også de forventninger du har til dine medarbejdere. Forventer du bedre performance, mere selvstændighed eller færre hjemmearbejdsdage.
Når du har medarbejderansvar , er det din opgave at afstemme forventninger. Du skal ændre fokus fra at tro hvad de mener, til at vide hvad de mener.
Sådan får du afstemt forventningerne;
- Prioriter tid til opgaven
- Definer dine forventninger til dig selv og hver enkelt medarbejder. Søg evt. sparring hos en coach, mentor eller kollega
- Bed hver medarbejder definere sine forventninger til dig
- Afstem jeres forventninger på et 1:1 møde. Lyt og spørg godt ind, så begge parter er helt afklaret
- Definer og igangsæt handleplaner for konkrete tiltag der sikre at I lever op til det aftalte
- Og rigtigt vigtigt, evaluer minimum hver 3. mdr. på konkrete tiltag.
Tænk dig at være leder i en virksomhed, hvor du og dine medarbejdere trives og performer optimalt.
God arbejdslyst!
Skriv et svar